خواص بی شمار تمشک و آب تمشک برای سلامت

چهارشنبه 15 مرداد 1399
12:42
علی کاشکی

تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و ... خورده می شود.در گیلان و مازندران به این گیاه تمش، ولش، بولوش و بوروش و در آذربایجان بؤیورتکن می گویند.سرشار از ویتامین های C وK است و دارای خواص خنک، نرم کننده و ضد اسکوربوت می باشد.
گفتنی است که تمشک مانند دیگر میوه هایی که در خانواده توت ها طبقه بندی می شوند، یک آنتی اکسیدانت قوی است و خاصیت ضد سرطانی دارد. یک فنجان تمشک، 14میلی گرم ویتامینC و 8/0 میلی گرم ویتامینE دارد.

لاغری و کاهش وزن
مقادیر بالای فیبر رژیمی و منگنز موجود در میوه تمشک برای لاغری و کاهش وزن مفید هستند؛
فیبر موجود در تمشک باعث پاک سازی روده ها و همچنین کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. منگنز موجود در تمشک به افزایش متابولیسم بدن و افزایش چربی سوزی کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

تمشک به مبارزه با سرطان کمک می کند
تمشک غنی از الاگیک اسید است که توانایی جلوگیری از سرطان مختلف را دارد. اینها شامل سرطان های پوست، ریه، مثانه، سینه و مری هستند.علت آن این است که الاگیک اسید برای استفاده در روش های مختلف مبارزه با سرطان وجود دارد. اسید الاگیک به عنوان یک آنتی اکسیدان خاص عمل می کند و تولید سلول های سرطانی را کاهش می دهد.مطالعات متعددی بر روی تمشک سیاه نیز انجام شده است – آن ها برای تغییر ژن ها و بازگرداندن آن ها به وضعیت عادی (در مورد سرطان پستان) و کمک در درمان پیدا شده اند

جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در تمشک قرمز به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند، همچین تمشک برای از بین بردن لکه های صورت نیز مفید می باشد.

ماسک صورت با تمشک و ماست
1 فنجان ماست ساده را با 2 فنجان تمشک تازه له شده ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

درمان اگزما
تمشک دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده و در طب سنتی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما استفاده می شود.

تقویت و افزایش رشد مو
تمشک غنی از فولات است، فولات با افزایش گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک کرده و با افزایش گردش خون در بدن به بهبود اکسیژن رسانی به فولیکول های مو کمک کرده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

جنین، زنان باردار و شیرده
تحقیقات نشان داده که تمشک برای سلامتی خانم ها به ویژه در دوران بارداری و شیردهی مفید است.
اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان های موجود در تمشک برای جلوگیری از تخریب جنین مفید بوده و خطر سقط جنین را کاهش می دهند. مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تمشک از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، منیزیم، پتاسیم و مس برای بهبود رشد جنین در دوران بارداری مفید می باشند. چای و دمنوش تمشک می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کرده و خونریزی شدید در دوران پریود را کاهش دهد. تمشک و چای تمشک برای کاهش تهوع دوران بارداری مفید بوده و به کاهش درد زایمان و کاهش خونریزی پس از زایمان کمک می کند
همچنین چای تمشک و میوه تمشک شیر مادر را در زنان شیرده افزایش می دهد

حفظ سلامت قلبی و عروقی
غنی بودن تمشک ها از فیبر، به حفظ سلامت قلب کمک می کنند. یک فنجان تمشک حاوی 8 گرم فیبر است. یک دلیل دیگر که تمشک برای قلب عالی است، آنتوسیانین هاست.داده های تحقیقاتی نشان می دهند که مصرف محض 0.2 میلی گرم آنتوسیانین در روز می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان یائسه کاهش دهد. این ترکیب ها نقش محوری در کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی ایفا می کنند.

کاهش خطر سقط جنین
سطح بالای آنتی اکسیدان ها در تمشک ممکن است از اکسیداتیو اسپرم محافظت کند.ویتامین C و منیزیم در این میوه بهترتیب باروری مردانه و تولید تستوسترون را افزایش می دهند.به خاطر خواص تقویت باروری آن ها، تمشک هم می تواند برای یک وعده خواب ایده آل درست شود.آنتی اکسیدان ها همچنین خطر سقط جنین را کاهش می دهند. تمشک همچنین حاوی پروانتوسیانیدین ها است که رگ های خونی را ریلکس و شل می کند و اجازه شارش خون به مناطق حساس برای برانگیختگی بیشتر را می دهند.

درمان دیابت
دیگر فیتوناتریشن هایی در تمشک پیدا شده که با هورمون های غیر فعال ویژه ای در بدن کار می کنند تا تعادل انسولین و تراز قند خون را بهبود ببخشند – در نتیجه شرایط افراد چاقی که دیابت نوع 2 دارند را بهبود می دهد.


بهبود سلامت چشم
فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنل موجود در تمشک سلامتی بینایی بسیار خوبی را ارائه می دهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
مواد فوتو شیمیایی موجود در تمشک، به خصوص تمشک های سیاه، بر فرآیندهای ایمنی مرتبط با ایمنی درمانی تاثیر می گذارند (درمان بیماری با تحریک واکنش ایمنی). این می تواند یک پیوند مهم برای درمان بیماری های مربوط به یک سیستم ایمنی ضعیف باشد.دلیل دیگری که تمشک می تواند برای سیستم ایمنی عالی باشد, حضور ویتامین c است. ویتامین محلول در آب ممکن است به افزایش ایمنی بدن کمک کند. تمشک نیز حاوی بتاکاروتن می باشد که به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند.آن ها خواص ضد التهابی نیز دارند.

بهبود سریع تر زخم ها
تمشک غنی از آنتی اکسیدان است که به حذف رادیکال های آزاد کمک کرده و به کار بدن در بهترین حالت با حذف آن ها در زمان کمک می کند. عصاره تمشک تازه می تواند به بدن کمک کند تا سریع تر التیام یابد و به بهبود تولید هورمون در بدن کمک کرده و آن را در سطوح سالم نگه دارد.

تقویت حافظه
خواص ضد التهابی تمشک را می توان به حضور آنتوسیانین, نوعی فلاونوئیدها نسبت داد که بخش آبدار سلول های خود را حفظ می کنند و با التهاب مبارزه می کنند.دوباره! تمشک غنی از ترکیباتی است که نشان از افزایش و حفظ عملکرد حافظه دارد. پلی فنول های موجود در تمشک برای بهبود کاهش شناختی مرتبط با سن شناخته می شوند.

جلوگیری از آسیب دیدن کبد
تمشک برای جلوگیری از بیماری های کبدی مخصوصا سرطان کبد مناسب است. این میوه کوچک و قدرتمند بوده و به سوختن چربی در ناحیه کبد کمک می کند.

سمزدایی
وظیفه گوارش، سم زدایی و پیشگیری از بیماری ها را دارد.
فیبر و آب موجود در میوه تمشک از ایجاد یبوست پیشگیری می کند و باعث سالم نگه داشتن مجاری گوارش می شود. فیبر به مقدار کافی باعث دفع منظم مدفوع از بدن می شود. همچنین باعث می شود تا روزانه سموم بدن از طریق صفرا خارج شود.
مطالعات نشان می دهد که فیبر می تواند دستگاه ایمنی بدن را برای برطرف کردن انواع التهاب ها مفید باشد. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت می شود. زنان باید روزانه 25 گرم و مردان 30 گرم فیبر مصرف کنند. یک فنجان تمشک حاوی 8 گرم فیبر است.
مفید برای سلامت چشم است.
خوراکی هایی که سرشار از ویتامین سی هستند به محافظت از چشم ها در برابر آسیب نور ماوراء بنفش به حفظ بینایی کمک می کنند. تمشک دارای آنتی اکسیدان زاگزانتین است که اشعه های مضر نور آبی را تصفیه می کند و نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم و بینایی دارد.

خواص ضد التهابی تمشک
تمشک به دلیل داران بودن خواص ضدالتهابی اش، از آسیب رسیدن به غشای سلولی پیشگیری کرده و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین تمشک باعث افزایش قدرت دستگاه ایمنی شده و به گوارش کمک می کند.

بهبود هضم
برای مدت خیلی طولانی از برگ های تمشک برای هضم مناسب استفاده می شد. برگ های این میوه برای درمان و سایر بیماری های مرتبط، به کار برده شدند.تمشک یکی از خوراکی های غنی از فیبر است. و همانطور که می دانیم, مقدار فیبر بالا به معنی هضم بهتر است. یکی از دلایلی که تمشک مقدار فیبر بالایی دارد, ساختار درونی آنهاست.فیبر همچنین هیچ کالری به رژیم غذایی شما اضافه نمی کند، که به هر حال مفید است.همچنین از برگ های تمشک برای درمان بیماری های دستگاه گوارشی استفاده می شود.

کاهش ورم مفاصل
پلی فنول ها در تمشک می تواند حفاظت از غضروف را ارایه کنند و می تواند مشکلات ورم مفاصل را کم تر کند. مصرف منظم تمشک قرمز می تواند به درمان التهاب و حفظ سلامت مفاصل کمک کند.تمشک قرمز نیز مانع کنده شدن بافت استخوان می شود, وضعیتی که در آن کلسیم از بافت استخوان به خون منتقل می شود. این اتفاق زمانی می افتد که استخوان ها مقادیر ناکافی کلسیم داشته باشند.

خواص آب تمشک
می تواند موهایی براق و سالم به شما هدیه کند
آب تمشک برای گردش خون بهتر
این توت های خوش مزه به بهبود توانایی لخته شدن خون کمک می کنند. آن ها همچنین به جریان روان خون در بدن کمک می کنند.
آب تمشک برای کاهش آلرژی
تمشک باعث بهبود تحمل بدن نسبت به مواد می شود. هم چنین به کاهش آلرژی کمک می کند.

آب تمشک برای نرم کردن حرکات روده
نوشیدن آب تمشک تازه و یا حتی خود میوه اش می تواند به بهبود هضم کمک کند.

آب تمشک استخوان ها را محکم می کند
استخوان ها را تقویت می کند به این دلیل که یک منبع غنی از ویتامین B، C و K است.

آب تمشک برای کمک به چربی سوزی
تمشک ها همانند دیگر اعضای خانواده توت ها به کاهش وزن با تحریک متابولیسم چربی بدن کمک می کنند.

خطرات احتمالی مصرف تمشک برای سلامتی
هر سال گروه فعال محیط زیست در ایالات متحده فهرستی از میوه ها و سبزی هایی را با بالاترین سطح میزان باقی مانده ی آفت کش ها تهیه می کند. تمشک در این فهرست در رده ی بیست و سوم قرار دارد؛ به همین دلیل توصیه می شود تمشک را به صورت ارگانیک تهیه کنید تا خطر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها از شما دور شود.
ولی اگر نمی توانید به تمشک ارگانیک دسترسی پیدا کنید، نگران نباشید؛ فواید تغذیه ای مصرف تمشک تولید شده به شیوه ی سنتی (غیر ارگانیک) بسیار بیش تر از قطع مصرف آن است.
هم چنین، طبق نتایج مطالعات، مکمل های حاوی تمشک نیز می توانند به کاهش وزن و مبارزه با چاقی مفرط کمک کنند. البته، برای اثبات اثربخشی مکمل های حاوی تمشک نظیر عصاره و کیتون تمشک که غالبا دارای محرک هایی نظیر هودیا و کافئین افزوده هستند، پژوهش ها هم چنان در آغاز راه اند و تا به امروز، مطالعات اندکی در این زمینه بر روی انسان صورت گرفته است.
بدون شک افزودن خوراکی های کم کالری و مغذی نظیر تمشک به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه تان می تواند به کاهش وزن کمک کند، ولی در اثربخشی فرمول های تغلیظ شده به شکل مکمل برای کمک به کاهش وزن هم چنان جای تردید است.
رژیم غذایی کلی یا الگوی کلی غذا خوردن مهم ترین عامل برای پیشگیری از بیماری ها و دستیابی به سلامتِ مطلوب است. برای رسیدن به سلامتی، بهتر است به جای تمرکز بر یک یا چند ماده ی خوراکی خاص، رژیم غذایی تان را شامل فهرست متنوعی از مواد خوراکی سالم و مغذی کنید.

حرف آخر
حالا دلایل بیشتری پیدا کردید تا از خوردن انواع توت لذت ببرید. اگر بری ها را در فصل خودشان بخرید، مغذی ترینند چون فرصت کمتری برای از دست دادن ویتامین ها و مواد معدنی، خصوصا ویتامین C دارند. با این حال می توانید با منحمد کردن آنها در تمام طول سال توت بخورید. توت ها را در تازه ترین حالت خود منجمد کنید تا ویتامین های آنها حفظ شده و مواد مغذی آن از دست نرود.
خریدن توت های ارگانیک نیز بسیار خوب است، مخصوصا در مورد توت فرنگی. اما اجازه ندهید ترس از سموم و آلودگی باعث شود از خوردن توت ها اجتناب کنید. بهتر است به دنبال توت های ارگانیک و منجمد در فروشگاه محلی خودتان باشید و از شیرینی طبیعی آنها لذت ببرید.

منبع : pezshkbartar

[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دکتر سلام است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]